En bra bild

Mässpanik

Hösten 2001 jobbade jag på Lorensbergs Communication AB. Vi skulle vara med på en mässa och hade precis kommit på att vi behövde lite attiraljer för att det skulle se bra ut. Det bestämdes att vi skulle köpa en roll-up med logga och diskret bild.

Eftersom man aldrig kommer på sådant här i god tid, hade vi två dagar på oss att göra en design och trycka upp den. Tryckeriet behövde en dag, så i praktiken hade vi en dag på oss.

Jag tyckte att vi kunde använda något av mina fotografier, men de andra var mycket tveksamma till det. Eftersom handling är bättre än ord, gjorde jag ett förslag baserat på denna bild:

En bild på en mastEn bild på en blåtonad mast

Den bilden dög, men motivet gav fel associationer. Communication i all ära, men vi försökte trots allt sälja hälsovårdssystem. Jag plockade snabbt fram ett nytt förlag baserat på den här bilden (bilen vid backkrönet syns på orginalet):

En väg med bil vid backkrönet

Detta förslag accepterades, jag har inte kvar förslaget, men det skiljer sig inte så mycket från slutversionen. Största skillnaden var att vägen var i mitten. Slutresultatet efter redigering av mig och Linus blev så här:

Min bild på en roll-up

En dålig bild

Om man studerar bilderna ovan ser man att de är rätt dåliga. Skärpan saknas, ljuset kunde varit bättre och upplösningen är för låg (orginalen är 1600x1200 pixlar). De saknar stuns.

Trots dessa brister visade de sig vara användbara. Min personliga åsikt är att roll-up:en är riktigt snygg. En dålig bild förvandlades till en bra bild. Sensmoralen är: Släng inte bort dina foton alltför lättvindigt!

Om PM

PM är ett digitalt bildarkiv baserat på Microsoft SQL Server 2000.

Programmet är gjort för miljöer med flera användare där det passar med en central gemensam server.

Läs mer här